Nehledejte recepty. Naučte se rozhodovat podle sebe

Nehledejte recepty. Naučte se rozhodovat podle sebe

Táhnout za jeden provaz

„Vladimíre, vyzkoušeli jsme snad už vše, co trh nabízí, a přesto si stále nevíme rady!“ říká mi generální ředitel jedné veliké firmy o tisících zaměstnancích. Před pár lety vznikla spojením několika společností, a stále se nedaří dosáhnout jednoty, společných postupů, společné firemní kultury. Všichni táhnou za jeden provaz, ale každý jakoby jiným směrem. V rámci fúze se mohli opřít o know-how vícero renomovaných poradenských společností. Vyzkoušeli nejednu „osvědčenou“ radu, jak sjednotit lidi. Přesto se výsledek zatím nedostavuje.

Není to první takový případ, se kterým jsem se setkal. Znám jich mnoho z mého koučování i konzultantství. Zdá se mi, že se objevují dvě nové zajímavé tendence, které jsou vzájemně propojeny: jednak znáte-li problém, řešení si najdete, a jednak osvědčené recepty (samy o sobě) nefungují.

Zavaleni informacemi

Daniel Pink, známý teoretik i praktik obchodu, poukazuje na to, že v dnešní době téměř absolutní dostupnosti informací si zákazník dokáže sám nalézt řešení, pokud pozná skutečnou podstatu problému. Dnes už se většině z nás nepodaří ohromit zákazníka vědomostmi, byť nejaktuálnějšími a nejrelevantnějšími. Zákazníci k nim mají volný přístup a umí je získat sami. Na jejich základě si umí poradit se situacemi a problémy, které je tíží. Kde se však ztrácí, je právě to, že snadný přístup k informacím a jejich nepřeberné množství vede k zahlcenosti, nejistotě a zmatku. Které jsou relevantní? Které použít? Když ví, co řeší, je jejich orientace o něco snazší.

Jenže komplexnost situací, množství dat a informací jim nejednou dokáže zastřít, kde je „jádro pudla“. A pak řešení, byť sebedokonalejší, jsou málo účinná.

Kouč ukáže směr, kterým se vydat

A tak se mi zdá, že dnes zákazníci daleko více ocení, když jim dokážeme pomoci vyznat se v tom, co vyžadují situace, které jim nevyhovují. Potřebují nejspíš víc než naše řešení naši expertízu v identifikaci podstaty problému, pojmenování a poznání toho, co je za ním. Pak jim samozřejmě můžeme také přispět vytvořit taková řešení, která budou jejich a přímo pro ně. Nejenže takovým řešením budou věřit, ale zároveň dokážou smysluplně nastavit parametry měření průběžného i finálního výsledku. S větší jistotou a lehkostí budou umět reagovat na vývoj a průběžné změny.

Podívejte se na další články na našem blogu

Další články
Jak si vybrat? Potřebuji poradit