Na úvod je třeba zmínit, že na ovlivňování druhých není nic špatného. Jde totiž o takzvaný win-win vztah, kdy jsou zájmy v rovnováze a naše rada druhým je, na rozdíl od manipulace, opravdu dobře míněna. Záleží ovšem na tom, jak ji podáte. „Když se nás totiž někdo, byť s dobrým úmyslem, pokouší přesvědčit o své pravdě, nepřímo tím říká, že naše myšlení je chybné. To náš mozek vnímá jako ohrožení, a velení se tak ujímá jeho vzdorující a odmítavá část,“ vysvětluje Vladimír Tuka, tuzemský průkopník Brain-Based Coachingu v praxi uplatňujícího poznatky moderní vědy o fungování mozku. Důležité proto je komunikovat tak, aby příjemce naše návrhy považoval takřka za vlastní. Jak tedy rady sdílet, aby je druzí přijali a považovali za cenné a nešlo o manipulaci?
Dobře naslouchejte
Svět každého z nás je jedinečný a bránou k jeho porozumění je naslouchání. Snažte se pochopit nejen slova, ale i smysl toho, co vám druhý říká. Vyvarujte se přitom hodnocení, soudů a porovnávání s vaším viděním světa. Možná nechápete, proč chce partner změnit dobře placenou práci kousek od domova, navíc se skvělými kolegy a jistotou. Když mu ale budete naslouchat, třeba zjistíte, že v ní nemá prostor pro uskutečnění vlastních nápadů, nebo že v ní nevidí svou budoucnost. Pak mu třeba přestanete jeho nápad s výpovědí rozmlouvat a bude-li tomu nakloněn, můžete se společně zaměřit na řešení dalších kroků na cestě k jeho i vašemu spokojenému životu.
Nepodceňujte SCARF
Chcete-li si získat druhé pro své záměry, a to se vztahuje i na rady, měli byste udělat maximum pro to, aby se cítili v bezpečí, a to nejen fyzicky, ale i psychicky. Na této úrovni hrají klíčovou roli potřeby, jejichž anglické názvy tvoří akronymum SCARF, a které do moderní neurovědy a psychologie vnesl Dr. David Rock, zakladatel již zmiňovaného Brain-Based Coachingu. V češtině jde o status, jistotu, autonomii, vztahovost a férovost. Právě jejich naplnění má klíčový vliv na to, zda člověk bude na jednání druhých reagovat pozitivně a spolupracovat, nebo zda se naopak jejich myšlenkám uzavře.
„V praxi to například znamená, že při debatě o výběru střední školy nepostavíte potomka do role dítěte, o jehož budoucnosti rozhodnete vy jako rodič a autorita, ale budete s ním mluvit spíše jako s partnerem, jehož postřehy a přání jsou pro vás důležité a cenné,“ vysvětluje kouč Vladimír Tuka.
Jistota a pocit kontroly souvisí i s tak základními věcmi, jako je dohoda o tom, kdy a kde se o tématu budete bavit a kdy debatu na čas ukončíte. To, že máte zrovna náladu na řešení budoucnosti vašeho dítěte či partnera, totiž neznamená, že jsou stejně naladění i oni. Často je lepší nadnést téma a možnosti, a poté nechat všem zúčastněným čas a prostor na jejich zvážení.
Nezapomeňte na respekt
I když už víte, co druhého skutečně zajímá či trápí, a máte připravené příjemné podmínky pro rozhovor, můžete se dopustit další poměrně časté chyby. Tou je hodnocení situace druhého z vašeho vlastního pohledu. „Byť jsou základní funkce a procesy v mozku u většiny lidí podobné, jejich konkrétní projevy a promítání do myšlení, prožívání a chování každého z nás je zcela jedinečné. Je totiž dáno individuálními zkušenostmi a prožitky,“ říká Vladimír Tuka. Snažte se tedy obrazně řečeno nazout body druhého a zasaďte své rady do rámce jeho uvažování. Jen tak pro něj budou srozumitelnější a atraktivnější.
Vrátíme-li se k příkladu změny práce vašeho partnera, může se po zvážení podstatných pro a proti stát, že nakonec sám vyhodnotí jako nejlepší řešení investovat energii do změny svého postavení v týmu a zlepšení komunikace s vedením, místo hledání nové práce. Musí však jít o jeho rozhodnutí a k němu povede spíše cesta klidu a porozumění, než nátlak a sugestivní otázky typu „a z čeho budeme žít, když si nic jiného nenajdeš“.
Škola koučinku pro rodiče, trenéry i manažery
Znalosti o fungování mozku i základní koučovací dovednosti uplatní v životě každý, kdo je vůči ostatním ve sféře vlivu. Škola koučinku tak nabízí programy na různých úrovních. Své si v nich najdete, ať potřebujete zlepšit komunikaci a vztahy doma nebo na pracovišti, třeba z pozice učitele, trenéra, manažera nebo profesionálního kouče.